Pravidelně Vás budeme informovat o nově přidaných položkách a odborných článcích u nás na webu.

Newsletter


    Přidejte si nás

    Search

    Ars Longa Antique

    Nábytkový design 80. let

    Postmoderna a funkcionalismus – to byly dva hlavní trendy českého designu 80. let 20.
    století, které se rozvíjely ve svých liniích. Průmyslová výroba se nadále držela především
    požadavků na funkční, praktické a účelné bydlení. Nicméně v rovině jednotlivých umělců se
    velice výrazně začali prosazovat příslušníci mladší generace, kteří byli osloveni tvorbou a
    vývojem v zahraničních oblastech. Docházelo ke snahám oživit poněkud ustrnulejší design a
    oživit ho novými prvky, materiály nebo postupy a přiblížit užitou tvorbu k oblasti
    volného umění. Tyto snahy mladších umělců symbolizuje především výrazné sdružení
    s názvem Atika. Samotná skupina byla založena v roce 1987 v Praze a zakládajícími členy
    byly například Vít Cimbura, Bohuslav Horák, Jiří Pelcl nebo Jaroslav Šusta. Skupina
    vystupovala s celkem radikálním názorem na novou tvorbu.

    Členové byli autory mnoha designových návrhů nábytku, světel, pohárů a dalších předmětů.
    Činnost skupiny se nesoustředila jenom na volnou tvorbu a nábytkový individualismus, ale
    také na veřejné prezentování vlastní tvorby, což bylo klíčové, stejně tak jako fakt, že Atika
    zahájila v době svého působení i diskusi o současném dění v oblasti designu jak ve světě, tak
    u nás.

    V roce 1987 se v Československu uskutečnila první výstava mladých umělců z tohoto
    sdružení a vyvolala silnou reakci. Atika přišla s novými myšlenkami, nezvyklými a
    nekonvenčními tvary. Výstavy skupiny a jejich instalace byly tematicky ucelené a vždy se
    v nich odrážela snaha podtrhnout atmosféru prostoru a jedinečnost místa. Atika dosáhla
    světového renomé a dočkala se také výstav v zahraničí. První zahraniční prezentace se
    uskutečnila v roce 1989 v Paříži. Následně byla jejich díla vystavována také v Berlíně a
    Amsterdamu. Tvorba Atiky byla pro zahraničí značně přitažlivá, protože přinesla nový obsah
    a v mnoha věcech se odlišovala se od klasického evropského postmodernismu.

    Uskupení ukončilo svoji činnost v roce 1992.

    X