Nábytkový design 80. let
Postmoderna a funkcionalismus – to byly dva hlavní trendy českého designu 80. let 20.
století, které se rozvíjely ve svých liniích. Průmyslová výroba se nadále držela především
požadavků na funkční, praktické a účelné bydlení. Nicméně v rovině jednotlivých umělců se
velice výrazně začali prosazovat příslušníci mladší generace, kteří byli osloveni tvorbou a
vývojem v zahraničních oblastech. Docházelo ke snahám oživit poněkud ustrnulejší design a
oživit ho novými prvky, materiály nebo postupy a přiblížit užitou tvorbu k oblasti
volného umění. Tyto snahy mladších umělců symbolizuje především výrazné sdružení
s názvem Atika. Samotná skupina byla založena v roce 1987 v Praze a zakládajícími členy
byly například Vít Cimbura, Bohuslav Horák, Jiří Pelcl nebo Jaroslav Šusta. Skupina
vystupovala s celkem radikálním názorem na novou tvorbu.
Členové byli autory mnoha designových návrhů nábytku, světel, pohárů a dalších předmětů.
Činnost skupiny se nesoustředila jenom na volnou tvorbu a nábytkový individualismus, ale
také na veřejné prezentování vlastní tvorby, což bylo klíčové, stejně tak jako fakt, že Atika
zahájila v době svého působení i diskusi o současném dění v oblasti designu jak ve světě, tak
u nás.
V roce 1987 se v Československu uskutečnila první výstava mladých umělců z tohoto
sdružení a vyvolala silnou reakci. Atika přišla s novými myšlenkami, nezvyklými a
nekonvenčními tvary. Výstavy skupiny a jejich instalace byly tematicky ucelené a vždy se
v nich odrážela snaha podtrhnout atmosféru prostoru a jedinečnost místa. Atika dosáhla
světového renomé a dočkala se také výstav v zahraničí. První zahraniční prezentace se
uskutečnila v roce 1989 v Paříži. Následně byla jejich díla vystavována také v Berlíně a
Amsterdamu. Tvorba Atiky byla pro zahraničí značně přitažlivá, protože přinesla nový obsah
a v mnoha věcech se odlišovala se od klasického evropského postmodernismu.
Uskupení ukončilo svoji činnost v roce 1992.