Vlastní architektonická tvorba 80. let je poměrně problematickou záležitostí, které dlouhou
dobu nebyla věnována velká pozornost. Sama architektura 80. let stála poměrně dlouho dobu
mimo větší zájem laické veřejnosti i odborníků, protože v jejich očích často představovala jen
šeď velkých sídlišť doznívajícího minulého režimu a jistou průměrnost ve své reprezentaci.
Jako problematický bod se ukázaly také předchozí emigrace nebo profesních perzekuce
mnoha umělců, architektů nebo výtvarníků, které rychlejší pokrok poněkud zbržďovaly. I přes
tyto nesnáze a počáteční nezájem tomuto období věnovat větší pozornost, je dnes architektura
80. let již vlastní svébytnou dobou, která dokáže nabídnout pohled na nevšedně koncipované
stavby s použitým svých typických designových prvků, materiálů a konstrukcí.
Nicméně dobová realita v oblasti architektury ne vždy byla tak zlá, jak bylo možná výše
naznačeno. Existovaly různé postoje a aktivity, které se snažily usměrnit architekturu
zajímavějším směrem i přes jakési dusno a obecnou náladu oné doby. Architektura 80. let má
vlastně dvě tváře. Jednak rozhodně navazuje na myšlenky a výdobytky starších období,
především na léta šedesátá. Na druhou stranu ale částečně zachycuje také modernější vlivy ze
zahraničí, které se v našem prostoru rozvíjely různou měrou a rychlostí. Lze tam zařadit
zájem o ekologii, výraznější touhu po osobitější architektuře než jen unifikovaný mustr, zájem
se kladl také na samotné místo stavby v kontextu okolního prostoru. Koncem 80. let se také
v určitých kruzích projevil odpor k poměrně strohému modernismu, který se zvláště
v českých domácích podmínkách panelových sídlišť projevil jako zaostalý a neuspokojující.
Došlo částečně k návratu osobitosti, svébytnosti, individuality a jisté svéráznosti, která vedla
k obnově využívání prvků jakými byly oblouky, štíty nebo šikmé střechy ve více postmoderní
představě.
Konec osmdesátých let a zejména léta devadesátá tak symbolizují jistý přerod ve společnosti
samotné a jejím myšlení, urychluje se také a mění rychlost rozvíjení technologií, což má
mnohostranné dopady pro společnost, umění, architekturu i design. Následující devadesátá
léta tak naplno odrážela ducha rychlé, mnohdy nepřehledné a divoké doby. Ihned
po politickém a ekonomickém převratu došlo k mnoha překotným investorským aktivitám,
naplno se započaly využívat jiné technologie i materiály, které daly vzniknout novým
prvkům. Byla to doba ve znamení velkých investorských aktivit a nových technologických
i materiálových možností, které se projevily architektonickou invencí, někdy v pozitivním,
někdy v negativním smyslu.
Následující stavby jsou velice podobné architektonickému provedení hotelu Zálesí
v Luhačovicích. Lze nalézt určité shodné designové nebo konstrukční prvky, které se
používaly v těchto stavbách z 80. let.
Domov důchodců v Praze Chodově z let 1983-1989 od Vlada Miluniće a Jana Línka
Centrum Luka z let 1987-1989 od Tomáše Brixe, Václava Králíčka a Martina Kotíka
Domov seniorů Bohnice z let 1975 – 1981 od Vlada Miluniće a Jana Línka
Pošta na sídlišti Stodůlky z let 1983-1986 od Tomáše Brixe, Václava Králíčka a Martina
Kotíka
Střední odborné učiliště Benešov z let 1984-1989 od Josefa Pleskota (především interiérové
prvky)
Rodinný dům v Písku-Hradišti z let 1980-88 od Josefa Pleskota (některé prvky)
Při pohledu na artefakty z předkládané kolekce týkající se historie statku a jeho obyvatelů z…
Zpracování lnu Len je textilní plodina, která se po dozrání během srpna vytrhala a svázala…
Chodský kroj je lidový tradiční oděv z oblasti Chodska. Chodsko samotné se dělilo na dva…
Především v druhé polovině 16. století vznikaly silné neshody mezi Chody a místní vrchností, která…
Chodsko je historická etnografická oblast v okolí západočeského města Domažlice. Chodové zde obývali několik vesnic…
Pro potřeby nového hotelu byla na zakázku vytvořena jak atypická svítidla, tak rovněž nábytek, což…